Aktuellt datum och tid: 21 aug 2014, 14:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hyresnämnden
InläggPostat: 09 jan 2006, 14:42 

Hej, jag är själv och har en fyra med hög hyra som skall bli bostadsrätt och som jag inte har några möjligheter att köpa, och skall byta med en tjej och hennes sambo som har en billig hyrestvåa. min värd har gått med på bytet men inte hennes, trots att jag skall bo mindre, hon större och vi båda kommer komma närmare våra respektive jobb då lägenheterna ligger i olika städer. trots att min pappa är borgenär (jag är student) och beaktansvärda skäl föreligger vad jag har förstått, så gick inte värden med på bytet och det är nu på väg till hyresnämnden. denne implicerade att det var många svarta byten i stockholmsområdet just nu och skrev att hon jag skall byta med kommer bli tvungen att gå genom hyresnämnden vem hon än vill byta med. nu undrar jag följande:
hur lång tid tar ärenden i hyresnämnden på ett ungefär från det att man skickar in papprena? två månader? ett halvår? jag har ingen som helst aning nämligen och måste planera för tillfälligt boende.
är det vanligt att värdar tar byten via hyresnämnden trots att beaktansvärda skäl föreligger?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 jan 2006, 11:20 

Citat:
hur lång tid tar ärenden i hyresnämnden på ett ungefär från det att man skickar in papprena?

I vårt fall tog det ca 3 månader från det att vi skickade in ansökan till hyresnämden tills ärendet behandlades. Men då kom sommaren emellan, vi skickade in ansökan i maj-juni och fick en tid i slutet av augusti. Jag skulle tro att det går snabbare så här års. När ärendet väl kommer upp i nämnden får man oftast besked samma dag. Om beskedet är positivt ska det inte ta mer än någon vecka tills man får skriva kontrakt.

Senast redigerad av amsa 10 jan 2006, 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 jan 2006, 11:39 

Citat: