Aktuellt datum och tid: 21 aug 2014, 14:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hyresnämnden
InläggPostat: 09 jan 2006, 14:42 

Hej, jag är själv och har en fyra med hög hyra som skall bli bostadsrätt och som jag inte har några möjligheter att köpa, och skall byta med en tjej och hennes sambo som har en billig hyrestvåa. min värd har gått med på bytet men inte hennes, trots att jag skall bo mindre, hon större och vi båda kommer komma närmare våra respektive jobb då lägenheterna ligger i olika städer. trots att min pappa är borgenär (jag är student) och beaktansvärda skäl föreligger vad jag har förstått, så gick inte värden med på bytet och det är nu på väg till hyresnämnden. denne implicerade att det var många svarta byten i stockholmsområdet just nu och skrev att hon jag skall byta med kommer bli tvungen att gå genom hyresnämnden vem hon än vill byta med. nu undrar jag följande:
hur lång tid tar ärenden i hyresnämnden på ett ungefär från det att man skickar in papprena? två månader? ett halvår? jag har ingen som helst aning nämligen och måste planera för tillfälligt boende.
är det vanligt att värdar tar byten via hyresnämnden trots att beaktansvärda skäl föreligger?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 jan 2006, 11:20 

Citat:
hur lång tid tar ärenden i hyresnämnden på ett ungefär från det att man skickar in papprena?

I vårt fall tog det ca 3 månader från det att vi skickade in ansökan till hyresnämden tills ärendet behandlades. Men då kom sommaren emellan, vi skickade in ansökan i maj-juni och fick en tid i slutet av augusti. Jag skulle tro att det går snabbare så här års. När ärendet väl kommer upp i nämnden får man oftast besked samma dag. Om beskedet är positivt ska det inte ta mer än någon vecka tills man får skriva kontrakt.

Senast redigerad av amsa 10 jan 2006, 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 jan 2006, 11:39 

Citat:
är det vanligt att värdar tar byten via hyresnämnden trots att beaktansvärda skäl föreligger?

Det är inte värdarna som tar ärendet till hyresnämnden. Det är upp till dig och din bytespart att gå vidare till hyresnämnden om någon av värdarna nekar till bytet. Observera att det är den hyresgäst vars värd nekar till bytet som ska skicka ansökan till hyresnämnden. Är det din bytesparts värd som nekar så är det alltså din bytespart och inte du som ska skicka in ansökan.

Hur pass vanligt det är att värdar inte godkänner byten har jag ingen uppfattning om. Men även om man har beaktansvärda skäl kan hyresvärden neka till bytet om denne tex inte godkänner den tilltänkta hyresgästen på grund av dennes ekonomiska situation. Hyresvärden kan också neka bytet om misstanke finns att lägenheten inte kommer att användas som permanentbostad, eller att det förekommit pengar emellan (svartbyte).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 jan 2006, 12:08 

tack för svaret! vad jag förstod det så hänvisade hennes värd till hyresnämnden och sa i princip att oavsett vem hon vill byta med så kommer hon bli tvungen att gå via hyresnämnden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 jan 2006, 12:39 

Låter flummigt men konstiga hyresvärdar finns det gott om… Börja med att begära skriftligt besked från båda hyresvärdar, den hyresvärd som nekar måste ange skäl för detta. Sedan är det bara att gå vidare till hyresnämnden och hoppas på det bästa. Men om situationen är som du beskriver i ditt första inlägg borde det inte vara något problem att vinna processen. Lycka till!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 jan 2006, 13:31 

tack ska du ha! jag hoppas det här är avklarat snart...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 mar 2006, 08:07 

Vi fick ja i hyresnämnden, något som dock överklagades av värden till hovrätten. vad kommer hända nu? är det någon som har erfarenhet av något liknande? hur lång tid kan det ta om hovrätten tar upp ärendet? om de inte gör det (det finns inga nya fakta att ta upp direkt vilket skulle göra en ny prövning legitim), hur lång tid kommer det ta? och kommer hyresnämndens beslut vinna laga kraft om hovrätten inte tar upp målet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 apr 2006, 00:28 

Vilken jävla skitvärd, och vad tråkigt för er. Ni har mina sympatier. Det förekommer tydligen att hyresnämndens beslut överklagas hos hovrätten, exakt vilka ärenden vet jag inte. Naturligtvis vinner hyresnämndens beslut laga kraft när hovrätten inte tar upp målet. Hovrätten hanterar en mängd olika slags ärenden varför ni troligen blir tvungna att vänta ganska länge.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 jan 2007, 08:03 

Domstolsverkets hemsida om överklagande av hyresnämndens beslut:
http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____1099.aspx

Under rubriken "Följande beslut kan du inte överklaga" anges att ett av hyresnämnden givet tillstånd för hyresgäst att byta sin bostadslägenhet (35 § hyreslagen) inte går att överklaga till hovrätten.

Hovrätten tog förhoppningsvis inte ens upp fallet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]