Aktuellt datum och tid: 24 maj 2013, 06:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 411 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 15:44 

leifer skrev:
Trice och andra intresserade, vi kanske kan fortsätta diskussionen i en annan tråd om brukshyran i en lite mer mogen diskussionsform. Tycker det är lite märkligt det där utrycket "skälig". Låter väldigt godtyckligt. Jag trodde allmännyttans hyra var satt till självkostnadspris så att säga men det är tydligen inte så. Ska läsa på lite mer vid tillfälle om detta på nätet. Och som sagt, ser fram mot rapporten om allmännyttan som är på G.

Mycket gärna

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 16:41 

--

Senast redigerad av teddy 17 jul 2008, 16:48, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 16:43 

--

Senast redigerad av teddy 17 jul 2008, 16:48, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 18:04 

leifer skrev:
http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2003/01/article/article20030115_132022973/faktorer_som_pavarkar_bruksvardet.pdf
Lägesfaktorn
Redan när bruksvärdessystemet infördes var lägesfaktorn således en
av de faktorer som enligt förarbetena skulle beaktas vid
bruksvärderingen. Det har varit en debatt om bruksvärdessystemet
och den hyresstruktur den resulterat i. Vissa har menat att bostadens
läge borde ha större genomslagskraft i hyressättningen, vilket
exempelvis speglats i en del motioner till riksdagen. Andra menar att
sådana hänsyn kan tas inom ramen för bruksvärdessystemet och att
så också görs vid förhandlingar.

Mycket intressant (till skillnad från annan pajkastning i tråden :? ) - visste inte att principen fanns men det låter ju logiskt, fastigheter i stan har precis som villor med sjötomt högre taxeringsvärde..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 18:27 

Jo, t.ex. så vet jag att man byggde om gamla elcentralen eller vad det var i Östermalm. Man satte in disk och tvättmaskin i alla lägenheter, även 1or. Snyggt sätt att kringa gå den träiga bruksvärdeprincipen, eftersom det inte finns några jämförbara lägenheter i allmännyttan som har disk och tvättmaskin standard (däremot kan det finnas uttag för sånt).

Det värsta är väl att hyresnämden sitter och beslutar om vad som är "skälig" hyra. Jag har lågt förtroende för denna institution efter att själv ha blivit utsatt för kraftig hyreshöjning i Bagarmossen. Wihlborgs krävde högre hyror och hyresnämden godkännde. Vi bodde i 50-tals hus som renoverats 1993 och man hade sparat vissa detaljer för att hålla ner hyreshöjningen. I mångt och mycket basunderhåll alltså med stambyte (värme och ventilation rördes inte, elen fuskades det med). Ändå låg hyran på strax under 5000 kr för en tvåa efter ändringen för ca 7 år sen. Kan säga att det var många pensionärer med m.m. som var grymt förbannade. Vi hade en förhandlare från hyresgästföreningen på ett möte som bad om ursäkt, folk hade gått man ur huse så det var mycket folk. Förhandlaren påstod att dom blivit överkörda av hyresnämnden som hade jämfört med nåt nybyggt område i Björkhagen (om jag minns rätt).

F.ö. hade vi problem med sprickor och sättningar i huset som uppstod efter att man sprängde för tunnelbanans förlängning ut till Skarpnäck. Värmesystemet var dessutom skadat pga av att nån hade hällt olja i det vattenburna systemet. När man försökte lufta elementen så kom nån grå sörja ut som luktade fan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 18:56 

Usch ja, finns många värdar man helst slipper kontakt med....bodde i många år i en takvåning visserligen med vacker utsikt men vad hjälpte det när det regnade in på flertalet ställen? Värden menade på att de inte KUNDE åtgärda taket och jag kunde ju alltid välja att flytta.... :x :shock: :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 19:06 

Jo våra lägenheter var väldigt lyhörda, det skulle vara en faktor läste jag nu.

Hur som helst, jag skapade precis en tråd kallad "Bruksvärdeprincipen".

Se om vi kan få till en bra diskussion där. Inga personliga påhopp. Var konstrukiva och sakliga. Fast liten egen berättelse från verkligheten är ju alltid trevligt.

Mvh /Leif

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 19:33 

leifer skrev:
Jo våra lägenheter var väldigt lyhörda, det skulle vara en faktor läste jag nu.

Hur som helst, jag skapade precis en tråd kallad "Bruksvärdeprincipen".

Se om vi kan få till en bra diskussion där. Inga personliga påhopp. Var konstrukiva och sakliga. Fast liten egen berättelse från verkligheten är ju alltid trevligt.

Mvh /Leif
Ska nog gå bra - finns mycket diskutabelt under det temat! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 19:35 

teddy skrev:
Trice skrev:
Jamen ser man på,du ljuger också.
Det höjer din trovärdighet må jag säga
Men fint av dig att erkänna detta öppet

Vilken överraskning att du ignorerar min begäran igen om att presentera fakta och kunna backa upp det du säger. Du får nog ta och köpa lite bättre medicin mot dina pms-besvär.

Puss lilla gubben :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 19:37 

--

Senast redigerad av teddy 17 jul 2008, 16:48, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 19:40 

teddy skrev:
Trice skrev:
teddy skrev:
Trice skrev:
Jamen ser man på,du ljuger också.
Det höjer din trovärdighet må jag säga
Men fint av dig att erkänna detta öppet

Vilken överraskning att du ignorerar min begäran igen om att presentera fakta och kunna backa upp det du säger. Du får nog ta och köpa lite bättre medicin mot dina pms-besvär.

Puss lilla gubben :wink:

Nej tack.

Å förlåt,glömde :D :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 mar 2008, 19:51 

--

Senast redigerad av teddy 17 jul 2008, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 mar 2008, 01:21 

teddy skrev:
På Hägerstensvägen finns sekelskiftslägenheter som är otroligt vackra och som förmodligen har ett väldigt högt marknadsvärde, och som Stockholmshem hyr ut för en struntsumma egentligen. Vad de säljs ut för vågar jag inte ens tänka på.

Ca 20 000 kr/kvm.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 mar 2008, 02:35 

Jag har läst igenom denna tråd och jag har förstått precis allas resonemang, eftersom att ni inte verkar ha definierat samtalsämnet ordentligt, och helt enkelt oftast pratar om olika saker.

Å ena sidan pratas det om moral, å andra om allmännyttan som social inrättning, å tredje om allmännyttan som en allmän hyresvärd, å fjärde sidan om folk som inte har råd med en högre hyra, å femte om en differentiering i hyresättningen storlek resp. rum reps. läge resp. byggår emellan, å sjätte om problemet med toalettstuderande barn handlar om brist på rum eller andra faktorer, å sjunde sidan om det är en mänsklig rättighet att ha ett eget rum, å åttonde om emotionella hänsynstaganden, å nionde om praktiska hänsynstaganden, å tionde huruvida svaga grupper bor i Aspudden, å elfte om ekonomi & förtur (trots att målet är detsamma!), å tolfte om att man lider av en empatisk störning om man tycker ditt och datt (just detta ditt och datt verkar definieras olika av båda parterna), å trettonde sidan om marknadshyror/segregering... osv osv

Jag blir helt förvirrad av att läsa det ni skriver och ni blir säkert lika förvirrade av ovanstående figur med väldigt många sidor, hehe. :wink:

Jag tror mig dock ha antagit ett något mer objektivt perspektiv och vill därför ta mig friheten att lägga mig i och poängtera att ni förmodligen håller med varandra mer än ni inser, ni pratar bara - till stor del - om olika saker. Tror jag, bör kanske tilläggas. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09 mar 2008, 11:24 

lundsti, no offence men tror du missat hela poängen med tråden.

För mig handlar den om man överhuvudtaget ser ett problem i ett dåligt resursutnyttjande vad gäller antal personer kontra storlek/rum i allmännyttan, större problem ju centralare i Stockholm vi pratar. Vi vet ju också att singelhushåll är vanliga i Stockholm, vi är världsledande på detta!

T.ex. då är det ett problem att en ensam person bor i en fyra på östermalm?

Många svarar nej i denna tråd som jag ser det. Färre svarar ja.

Svarar man ja på frågan så kommer nästa steg, hur kan man göra nåt åt detta?

Problemet ligger bl.a. i prissättning ser jag det. Den är rabatterad förstås i innerstaden/närförort. Eftersom allmänyttan är till för alla och från början byggts med allas skattemedel så kan man ju acceptera en viss rabatt så länge lägenheterna finns tillgängliga för alla. Men idag har vi ju bruksvärdeprincipen och med den en självkostnadsprincip (som förvisso fungerar mer eller mindre bra). Detta gör att äldre lägenheter får låg hyra och att större lägenheter inte blir så mycket dyrare än små, då kök och badrum är det dyraste i en lägenhet.

Ett annat problem kan vara bytesregler. Ett par i en fyra som flyttar isär kan byta till TVÅ t.ex. ettor/tvåor. En trångbod familj i t.ex. en två kan då alltså inte byta till en fyra då fyran ofta önskar TVÅ lägenheter.

En effekt av den låga hyran i innerstaden/närförort har nu blivit att man säljer ut vår allas allmännytta pga politiskt käbbel. Man säljer med stor rabatt vilket inte kan anses vara acceptabelt då man alltså i praktiken säljer bort svenska folkets bostäder till enskilda och därmed i praktiken ger bort svenska folkets pengar. F.ö. är det samma vad gäller utförsäljning som nu sker där man säljer allmännyttans fastigheter till privata värdar. I Hässelby hänger man ut röda skynken från sina fönster i protest.

Ett annat problem med låga hyrorna i innerstaden/närförort är förstås trixande och myglande vilket gör att många bostäder inte når den centrala kön liksom bostadsbolagens interna köer.

Jag skapade en tråd för en diskussion kring bruksvärdesprincipen, fortsätt som sagt gärna i den!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 411 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]