Aktuellt datum och tid: 21 maj 2013, 21:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför är det så här?
InläggPostat: 11 sep 2010, 22:09 

FINNS DET NÅGON SOM VILL BYTA EN 3-4:A PÅ SÖDERMALM SOM TALAR SANNING OCH ÄR SERiÖS PÅ DENNA SIDA???

JAG UPPRIKTIGT TRÖTT PÅ ATT KONTAKTA FOLK SOM INTE SVARAR ELLER INTE VILL BYTA SINA LÄGENHETER UTAN BARA KOLLA AV VÄRDET PÅ SIN EGEN LÄGENHET.

ALLA VI PRATAR MED TYCKER LIKADANT:

VAR ÄR ALLA SERIÖSA BOSTADSBYTARE????

ETT TIPS ÄR ATT STÄDA NÄR NI HAR VISNING,
TALA SANNING OCH VAR SAKLIGA OCH INFORMERA OM ER STATUS NÄR NI TITTAR OCH VISAR ER LÄGENHET SÅ KANSKE VI ALLA KAN FÅ VÅRA BEHOV TILGODOSEDDA!

InläggPostat: 12 sep 2010, 08:48 

Jag undrar samma sak, var finns de seriösa bytarna, se tråden "Våra värsta farhågor besannades". Jag tror det är några grundläggande fel med björnsbytare; 1. det är för billigt vilket resulterar i att man kan låta sin annons ligga kvar i tid och evighet utan kännbar kostnad. 2. det är för anonymt och opersonligt, en grön intressepil förpliktigar intet, man binder sig inte vid något, man behöver inte ens svara på mail, inget händer dig utan du kan i lugn och ro inbringa massor av gröna byteskedjor som du inte behöver göra någonting med. 3. det är för få val du kan göra i din annons, det går inte att t ex markera att du vill byta snarast, detta måste stå i beskrivandetexten som kanske alla inte orkar läsa och därmed missar. Förslag: 1. höj annonspriset rejält så det svider lite i plånboken, bara en sådan enkel åtgärd gör att långliggare försvinner. 2. en grön intressemarkering skall innebära att jag förbinder mig att svara på bytesmail, gå på visning och själv visa min lägenhet, om ingen sådan aktivitet finns på din annons bör den automatiskt tas bort eftersom du inte har uppfyllt kraven. 3. inför fler val för annonsören, akutbyten, inom 6 mån osv.
Ett inlägg som jag tycker visar vad björnsbytare är, nämligen en lekstuga, är i tråden "Våra värsta farhågor besannades" där en, vad jag förstår, proffstyckare på detta forum skriver att björnbytare är ett "klotterplank". Skall man skratta eller gråta när sveriges största sajt för hyresbyten kallar sig för "klotterplank"?!?!

InläggPostat: 12 sep 2010, 09:13 

Tack för ditt svar och jag instämmer till fullo!
Jag har även mailat till kundtjänst om ett fel i en mauladress jag råkat gjort och bad dem om hjälp eftersom aktiveringslänken skulle skickas dit men jag har inte fått svar på 4 dagar och annonsen är betald och jag väntar fortfarande... Vem är Björn, förresten?
Vi borde starta upp en ny sajt! Haha! Anna

InläggPostat: 12 sep 2010, 09:56 

Ur tidningen "Ny Teknik" publicerat 5 okt 2005:
"Den Shibstedägda annonssajten Blocket.se har köpt den populära bostadsbytarsajten Björns Bostadsbytestjänst, som startades som ett hobbyprojekt redan 1997 och som sedan blivit en av Sveriges populäraste bostadssajter.
Björn Stenberg byggde en sofistikerad bytesmotor som inte bara matchar direktbyten utan även triangelbyten och rektangelbyten, vilket gör att privatpersoner kan bygga byteskedjor och på så sätt få sina bostadsdrömmar att gå i uppfyllelse.
- Det finns många likheter mellan Blocket.se och Bjornsbytare.se. Vi är båda original inom våra områden och vi har växt genom att folk har berättat för varandra om tjänsterna, säger Pierre Siri, vd för Blocket.se i ett pressmeddelande.
Sajten http://www.bjornsbytare.se har i dagsläget cirka 5.500 bytesannonser. Björn Stenberg blir nu anställd av Blocket.se för att jobba vidare med och utveckla sajten".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Allvarligt talat skulle jag verkligen vilja starta en alternativ bytessajt (jag tror behovet är stort, många är trötta på björnsbytares tusentals passiva annonsörer), men jag saknar kunskap om hur man går tillväga. Däremot har jag idéer och tankar hur den skulle kunna se ut...

InläggPostat: 12 sep 2010, 12:13 

Det finns en aspekt som är så självklar att man lätt missar den: Vinstmaximering.
  • Maximera antalet annonser, oberoende av om de sköter sig eller inte. Det ger intryck av att det finns ett stort utbud av byten på sajten
  • De få seriösa bytarna invaggas då i tron att det finns massor av alternativ. De vadar igenom bytesträsket månad in och månad ut. Kanske nästa gröna triangel verkligen är grön......
  • Detta ger fina månatliga intäkter dels från "fluktarna" som gärna deltar i klotterplanket. Dels från bytarna som desperat jagar vidare - vissa enligt egen utsago - i flera år
  • Moderera ingenting. Därmed rullar sajten i stort sett gratis. Förutom några hundralappar för att hosta sajten på något billigt webhotell.

Det är helt enkelt en mycket lönsam och genomtänkt affärsmodell. Björns bytares enda konkurrent fungerar enligt EXAKT likadana premisser. Det är ingen slump.

InläggPostat: 12 sep 2010, 13:10 

Du har förstås rätt DChange, någon tjänar stora pengar på denna urusla sajt. Om man läser bakåt i detta forum framkommer gång på gång kritik mot upplägget, att "fluktarna" finns, inga svar på mail, oansvarigt, för billigt osv osv. Trots detta tycks inget ha gjorts som visar att ägaren (Björn? Blocket?) har lyssnat i någon större utsträckning på missnöjda annonsörer. Och det är klart, vad kan man begära för 30 kr? Uppenbarligen inte en optimal sajt för byten av hyreslägenheter i varje fall!
Nej, det är väl bara att radera sin annons och försöka med lappar i affärer.

InläggPostat: 12 sep 2010, 17:59 

fråga till signaturen Togge: hur menar du att man skall söka "felande länk" i en byteskedja?

InläggPostat: 13 sep 2010, 18:49 

Tack till signaturen Togge för ett otroligt uttömande svar! Vet inte om jag förstår precis allt, det är ju lite klurigt att förstå till vem man ordnar lägenhet till slut...! men jag tror jag har fattat poängen i det hela. Måste dock säga att jag ibland längtar tillbaka till den gamla goda tiden (är en dam i sina bästa år...) då DN var det stora annonsforumet för bostadsbyten. Men det var ju innan internet, innan björn konstruerade björnsbytare och innan hälften av lägenhetsbeståndet i innerstaden i ett nafs försvann från hyres/bytesmarknaden i och med att det såldes ut som bostadsrätter. Men vadå, man kanske ska pröva DN igen...

InläggPostat: 13 sep 2010, 21:01 

Även jag saknar den tid då hyresmarknaden var likvid och inte behäftad med den hets och oro som präglar den idag. Tyvärr är den tiden långt förbi. Vi som idag sitter i HR är med på den förlorande sidan. HR marknaden är kollapsad. Framtidens boende tillhör förmodligen Bostadsrätt, Ägarlägenhet och andra kapitalstarka boendeformer.

Björns bytares kollaps är i mångt och mycket ett symptom för hela kollapsen av "det gamla" systemet. Om något positivt skall sägas om min korta sejour här på björns så är det att det fått mig att inse vikten av att så snart som möjligt komma in på BR marknaden.

Vill inte sitta i den här sitsen igen om 5 år och behöva byta bostad på HR marknaden. Då kommer det förmodligen vara ännu värre

InläggPostat: 13 sep 2010, 22:08 

Ja, DChange och alla som har möjlighet; försök köp en BR medan tid är. Hyresrätten i Stockholm är död, det enda som kommer att återstå inom en ganska snar framtid är små öar/områden/kvarter av HR där de boende av ideologiska och/eller ekonomiska skäl inte vill/kan köpa. Vi som bor i HR är förlorarna i Stockholms fullständigt kollapsade bostadsträsk. Tro inget annat.

InläggPostat: 04 jan 2011, 17:58 

Hej Togge!

Du verkar ju i sanning vara en fena på detta med lägenhetsbyten! Inspirerande att läsa dina tips! Förstår om du inte har tid med detta nu, det var ju länge sen tråden var igång, men vi gör ett försök på vinst och förlust och beskriver vår situation här...

Vi är ett par som nu fått barn, och dessutom väntar ett till snart. Vi bor i en tvåa på Hägerstensåsen, och behöver större! Trea funkar, men helst ännu större. Vi vill gärna bo i en närförort, på gröna Skarpnäckslinjen, i Bromma eller Hägersten/Aspudden/Kransen/Gröndal. Men vad som helst tål att överväga.

Lägenheten vi har är ljus, rymlig, mysig, lättmöblerad, har balkong med milsvid utsikt, nära litet centrum, buss och tunnelbana. Hiss, badkar, tvättstuga, bra värd... Allt man kan önska.

Frågar ödmjukast: Har du (eller någon annan här) något tips till oss om hur vi kan lyckas byta? (Annonsnummer 398662).

Tusen tack på förhand!

Johanna med familj

InläggPostat: 17 jan 2011, 11:10 

Hej!

Jag är ganska ny på sajten, så det här kanske redan har tagits upp tidigare eller är en självklarhet för alla andra. Men för mig tog det några veckor innan jag upptäckte denna funktion:

För att få en bild av hur aktuella andras intresseanmälningar för min lägenhet är, skriver jag in deras annonsnummer under "Sök annons". Då får jag upp deras lista över möjliga byten och vilka som inte markerats alls. Om personen har väldigt många helgröna kedjor, flera gulmarkerade kedjor eller ett par rödmarkerade så drar jag slutsatsen att de inte är särskilt aktiva på sajten. Om jag vill, kan jag också gå vidare och titta på hur det ser ut för de andra som är inblandade i deras övriga kedjor o.s.v. På detta sätt kan jag också se om en person jag har en grön- eller guldkedja med har fler "konkurrerande" kedjor samtidigt. På så vis slipper jag ha alltför höga förväntningar ifall de drar sig ur visning eller t o m bytet läggs ner i sista stund - en slags förvarning om hur stor sannolikheten är att personen fullföljer ett byte med just mig.

Det tog också ett tag innan jag förstod följande:

När jag klickar på en byteskedja och därifrån går vidare till respektive annons, så får jag mer information om de olika parternas önskemål än om jag klickar direkt på samma annonsnummer i min byteslista. Om det i önskemålen t ex står "minst 2 rum, max 20 000/mån" och de listade områdena ligger innanför tullarna samt några enstaka förortsområden, så utgår jag ifrån att de inte är villiga att betala 20 000 för en tvåa i en av förorterna. Troligen vill de ha ha antingen en billig liten lägenhet eller en lite dyrare större, men kan också tänka sig att betala rätt mycket för ett unikt läge eller en ovanligt generös storlek. En del personer förtydligar vad de menar i sin lägenhetsbeskrivning, men långt ifrån alla. Kanske vet man inte vad för typ av lägenheter som finns på sajten, och vill därför hålla det öppet.

Hur kan jag då använda detta i praktiken? Ett exempel:

Personen bakom annons A svarar inte på min mejlförfrågan om visning. Jag skriver in deras annonsnummer i sökfunktionen. På sin lista har de flera gröna kedjor. I en av kedjorna är deras pil guldmarkerad, dvs de har tittat på lägenheten och säger att dom vill ha den. En annan av deltagarna i den kedjan, person B, har dock inte ens grönmarkerat sin pil. Jag skriver in det annonsnumret. Person B bor i innerstan och har uppgett att de är intresserade av alla områden i innerstan, men även den förort där person A bor. Annonsen B har massor av gröna pilar och t o m några rödmarkerade kedjor, vilket innebär att de har för vana att inte markera ointresse utan låta sajten plocka bort såna kedjor efter en viss tid.

Min tolkning av läget är:

Person A svarar inte på mitt mejl eftersom de går och väntar på besked från person B. Person B har massor av helgröna kedjor med andra attraktiva lägenheter och är troligen inte särskilt intresserad av person A's lägenhet, även om den formellt uppfyller kraven i listan. Person A har trots detta tittat på person C's lägenhet och går nu och hoppas på att person B plötsligt ska vara intresserad av deras lägenhet. Person B har ingen brådska och vill ha så många alternativ som möjligt att välja mellan, och maximerar därför sin egen nytta genom att låta intressemarkeringar och gröna byteskedjor kvarstå så länge sajten tillåter det.

Kanske gillar person B känslan av att ha en massa gröna intressepilar och det höjer deras ego att veta att så många är intresserade av deras lägenhet. Kanske vill de använda den vetskapen för att förhandla om byte, med eller utan pengar inblandade. Om inte sajten rensade i B's lista efter ett tag skulle de få stå kvar, och person A skulle vänta förgäves i all evighet.
Person A, i sin tur, är inte alls oseriös utan tvärtom en rätt ansvarskännande person som står för sin guldmarkering för lägenhet C, men de vill ändå inte stänga alla andra dörrar ifall det går åt skogen. Han/hon svarar inte på min mejl eftersom de inte vill "parallelldejta" och markera guldintresse för flera lägenheter samtdigt. Det skulle kännas oärligt mot mig. Kanske är lägenhet C mycket bättre för dom, men min kedja skulle ändå vara intressant som andrahandsval. Så de chansar på att vänta ett tag och se om inte person B hoppar på tåget ändå. Den risk person A tar är att under tiden de väntar gå miste om andra bra (s.k. seriösa) bytesalternativ, där övriga deltagare väljer att byta med någon annan som svarade på mejl och ordnade visning. Om person A istället för att vänta på svar tittade på person B's lista, så skulle de förmodligen inse att sannolikheten för ett plötsligt intresse för deras lägenhet är minimal, och glatt gå vidare med andra intressenter - utan dåligt samvete.

Mitt råd för att slippa onödig frustration med uteblivna svar är alltså att gå vidare och titta på personens lista/krav, och även dennes övriga gröna kedjors listor/krav. Det ger ovärderlig information. Om någon verkar utnyttja sajtens tolerans med obesvarade mejl och intressebekräftelser, så bojkotta dom genom att avmarkera i din egen lista. Bästa sättet att styra upp sajten till en seriös funktionsnivå, är att vi medlemmar belönar de beteenden vi vill ha och ignorerar de vi inte gillar. Bjud inte personer såsom B på att ha dig i sin intresselista gratis, utan låt dom jobba för det genom att t ex svara på mejl.

Hoppas dessa tips kan vara till nytta för någon.

Bästa hälsningar,

Hanna

InläggPostat: 09 mar 2011, 23:46 

Jag blev uppriktigt sagt väldigt förvånad när jag gav mig in i bytesmarknaden nyligen och började söka på bytessidor. Vissa sidor kanske är bättre ur aspekten att fler byten genomförs, men alla är precis lika dåligt uppbyggda.

Jag anger att jag har en lägenhet i ett visst område med en viss storlek och en viss hyra, och att jag söker en lägenhet med hjälp av exakt samma premisser. Hur svårt kan det då vara att bygga ett system som letar efter lägenheter som fyller upp mina krav där annonsören letar efter en lägenhet som fyller upp de fakta jag angett om min?

Antingen får man en massa förslag på lägenheter som passar mig men där innehavaren söker något som jag inte har eller tvärtom. Ingen har lyckats kombinera dessa två, skulle man lyckas med det skulle man i ärlighetens namn inte behöva lägga många sekunder på att söka - datorn skulle klara av det själv.

Vilken aktör blir först med ett sådant system?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]