Eftersom jag ända sedan forumets start varit en intresserad passiv betraktare av forumet men inte kunde hålla mig från att styra upp i rena felaktigheter så känner jag mig manad att försvara min ståndpunkt klart innan jag drar mig ur debatten igen:
Togge skrev:
Citat:
Om du hängt med på Forum ett tag så kan du se att det var just Christer Jansson jag haft kontakt med tidigare, och tryckt på om att de bör agera kraftfullare
!
Det går att läsa utan att känna sig tvingad att styra upp rena felaktigheter i inlägg - såsom ditt exempelvis. Mao har jag följt detta forum en lång tid och är väl bekant med vem CJ är, vem han får betalt av och vad han står för.
Togge skrev:Citat:
Över till den betänkligare delen i ditt inlägg, som verkar vara inne på att du "besitter" ett "värde". Du verkar inte ha förstått att svartaffärer är olagliga, att besittningsrätt inte är äganderätt,
Skärp dig nu Togge. Jag tolkar bara det faktum att vi alla är inne på Björns som att vi faktiskt bryr oss om, och värdesätter vårt boende. Självklart värdesätter vi därför rätten till våra bostäder - vår hyresrätt helt enkelt!
Att riskera att förlora sin lägenhet eller att bli nekad rätten att byta vid ett bytesförslag pga att en värd ser syner som piskas upp av imbecilla opinionsbildare här i forumet är rent ut sagt för d-vligt.
Alla som försökt byta sin lägenhet - UTAN FUFFENS - vet att man blir misstänkt av sin värd för att försöka fuska. SKYLDIG TILLS BEVISAD OSKYLDIG. Alltså - dagens system är totalt tvärtom mot vad en vanlig medborgare skulle betrakta som ett rättsäkert system. Det liknar definitivt inte en rättsstat som vi utger oss för att leva i:
35§ HL ger oss hyresgäster rätt att byta våra lägenheter!Bevisbördan för att visa att ett byte inte är av någon olägenhet för värden alternativt innefattar ersättning för ett kontrakt kan omöjligtvis ligga hos oss ärliga hyresgäster!Togge, du verkar inte vilja se problematiken i ditt resonemang här i forumet. När vi hyresgäster förlorar vår rätt till byten så urholkas våra rättigheter, vårt boendevärde, vår hyresrätt. Det går alldeles utmärkt att argumentera på detta sätt och fortfarande vara en ärlig, stolt men inte desto mindre medveten hyresrättsinnehavare!
Propagera inte för svartaffärer här på Forum, lika lite som i annonser! Det är illa!
Det är precis det här jag menar! Med en manisk attityd anklagas individer för att "inte ha förstått" och för att "propagera för svartaffärer" när man i själva verket försvarar hyresrätten. Jag avskyr detta felaktiga skuldbeläggande som bara syftar till att skrämmas och skapa osäkerhet hos individer som vill sina barns och sin familjs bästa genom att försöka förbättra sin boende situation. Alla ni som läst mitt inlägg och alla andra hundratals hyresgäster här och på andra trådar i forumet vet vad jag pratar om.
NEJ - Jag har inte propagerat för svartaffärer och kommer aldrig att göra det! Punkt slut!OCH NEJ - alla sitter vi inte på en fin fastighet vid vattnet Togge...
MEN JA, vi har större problem än att behöva
tacka nej till människor som visar intresse(!) för våra bostäder.
Ibland undrar jag hur pass representativa de genom inlägg mest aktiva här i forumet, är för forumets stora majoritet medlemmar...
Du verkar inte ha förstått att svartaffärer är olagliga, att besittningsrätt inte är äganderätt, och att praxis och prejudikat förändras över tid, i takt med att fler ärenden prövas.
Nähä, jag verkar inte ha förstått?? Och vad exakt grundar du det på?
Låt mig säga så här istället:
Att "Praxis och prejudikat förändras över tid, i takt med att fler ärenden prövas" det är den sanna katastrofen!!
(Se annat inlägg här i forumet)
http://byta.haxx.se/forum/viewtopic.php?t=2725
Oförutsägbarheten och godtycket är de kanske enskilt mest skadliga faktorerna för vår gemensamma hyresmarknad. En låg nivå av förutsägbarhet innebär nämligen till att ännu färre vågar/orkar lägga ner tid på att byta bostad med risk för att falskeligen anklagas för att vara fifflare.
Nä, fram för ett öppet och ärligt system där alla parter spelar med öppna kort och där reglerna och praxis finns tydligt redovisad så att oklarheter slipper uppkomma och stoppa upp människors sökande efter en bättre vardag.
Mina konstruktiva förslag:
Förslag 1. Lägg ut hyresnämndens alla protokoll på nätet för direkt access.
Förslag 2. Låt Stockholms kommun bekosta en hotline till experter på hyresnämnden som hjälper hyresgäster att tillvarata sina rättigheter gentemot hyresvärdarna.
Förslag 3. Låt hyresvärdar ha en obligatorisk skyldighet att lämna förhandsbesked kring byten. För att begränsa missbruk bör detta förhandsbesked kunna beläggas med en avgift motsvarande självkostnaden för behandlingen av densamma. (Kanske en 500-hundring)
Att inte agera för dessa förslag är samma sak som att vilja fortsätta begränsa hyresgästernas rättigheter. Tyvärr verkar det som om det är det som dessa grupper vill...
Lycka till med bostadskarriären